Тема: «Спілкуємось з радістю» ( проект створення єдиного україномовного середовища між закладом дошкільної освіти та родинами )

/Files/images/image (1).jpg


Соха Наталія Володимирівна,
вихователь, кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»

Повна назва закладу:Заклад дошкільної освіти (ясла-садок)
№ 164«Золотий ключик» Запорізької міської ради Запорізької області

Директор : Панченко Світлана Анатоліївна

Адреса ЗДО: вул. Гоголя, 175

тел.: (061) 286 28 41

email: zkluch164@i.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду:проект «Спілкуємось з радістю» актуалізує проблему поглибленої роботи з національно-патріотичного виховання, а саме всебічного розвитку української мови як державної, спрямований на об’єднання усіх учасників освітнього процесу та створення єдиного україномовного середовища між закладом дошкільної освіти і родинами, шляхом впровадження інноваційних комунікативно-мовленнєвих технологій.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. На сьогоднішній день питання україномовного розвитку дошкільників стоїть особливо гостро, адже дитина дошкільного віку не заговорить українською мовою, якщо вона постійно чує російську, або змішану мову, тому необхідна цілеспрямована, планомірна робота закладів дошкільної освіти, щодо залучення батьків у процес вивчення разом з дітьми української мови за межами ЗДО. В цьому питанні, з боку педагогів, необхідні: особливий такт, терпіння, спостережливість, застосування сучасних методів та форм роботи з розвитку комунікативно-мовленнєвого спілкування за схемою: педагоги – діти – родини, тому що рідна мова відіграє унікальну роль у становленні мовленнєвої особистості дитини дошкільного віку.

Продукт проекту:

  • інноваційні педагогічні проекти педагогів, методичні рекомендації, парціальні програми ЗДО з розвитку мовлення та творчих здібностей дошкільників, засновані на принципах науковості та інтеграції в освітній галузі, відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти;
  • створення консультативної сторінки на сайті ЗДО для батьків «Вчимося самі, вчимо, граючи» та інтерактивного майданчика «Спілкуємося з радістю»;
  • впровадження в освітній процес ефективних інноваційних комунікативно-мовленнєвих технологій та інтегрування педагогічної спадщини В. Сухомлинського;
  • мотивування та залучення батьків до україномовного спілкування в родинах;
  • впровадження системи інтерактивної взаємодії з батьками спрямованої на свідому участь батьків у процесі створення єдиного україномовного простору між закладом дошкільної освіти та родинами.

Науково-теоретична база досвіду. Стрімкі процеси розвитку сучасного суспільства ставлять нові вимоги перед вітчизняною освітою. Розвивається тенденція пошуку нових підходів до виховання та навчання, реалізації інноваційних напрямків у діяльності закладів дошкільної освіти. Стратегічною метою сучасної освіти є формування високоосвіченої, інтелігентної, самодостатньої творчої особистості з інноваційним типом мислення і діяльності, здатної гідно відповісти на виклики життя нової епохи. Актуальність національно-патріотичного виховання потребує оновлення методології та змісту освіти загалом, і мовної зокрема, про що йдеться мова у законі України «Про засади державної мовної політики» та державній національній програмі «Освіта» («Україна ХХІ століття») .

Державна національна програма «Освіта ХХІ століття» орієнтує на взаємодію суспільного і родинного виховання дитини дошкільного віку: «Суспільне виховання покликане продовжувати повноцінний і всебічний розвиток дитини на засадах національної культури і духовності з урахуванням різноманітності національного складу та регіональних умов України. Воно доповнює родинне виховання і здійснюється у дошкільних закладах».

У «Концепції національно-патріотичного виховання» зазначено, що «головною метою національного виховання на сучасному етапі розвитку нашого суспільства є передача молодшому поколінню досвіду та багатства духовної культури народу, що передбачає розвиток національної свідомості, духовності, моральної, художньо-естетичної, мовної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури, а також розвиток творчої індивідуальності».

У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти передбачено оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. Засвоєння дітьми рідної мови охоплює формування практичних мовленнєвих навичок, удосконалення комунікативних форм і функцій мовної діяльності (на основі практичного засвоєння засобів мови), а також формування усвідомлення мовної дійсності.

Стислий виклад змістовного наповнення досвіду:

В досвіді містяться теоретичні та практичні поради, щодо форм та методів роботи по створенню єдиного україномовного середовища між закладом дошкільної освіти та родинами. Надані практичні рекомендації навчання дітей та батьків українського мовлення за допомогою:

- технології інтегрування педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського в навчально-виховний процес;

- технології формування інформаційно-ігрової творчості (коректурні таблиці Н. Гавриш та О. Безсонової);

- технології роботи з асоціативними картками Н. Гавриш на заняттях з розвитку українського мовлення,

- мнемотехніки;

- театралізованої діяльності як засобу формування діамонологічного мовлення дітей;

- інтерактивних форм партнерської взаємодії з батьками.

Результативність впровадження досвіду. Застосування інноваційних комунікативно-мовленнєвих технологій у взаємодії всіх фахівців дошкільного закладу, педагогів і батьків дозволяє досягти позитивних результатів в роботі, підвищити ефективність процесу виховання і розвитку дошкільнят, підвищити рівень психолого-педагогічної компетентності батьків, сприяти кращому засвоєнню рідної мови.

Сподіваємось, що даний проект знайде своє продовження в інших закладах дошкільної освіти. Педагогічні технології можуть змінюватись, враховуючи сучасні вимоги дошкільної освіти, рівень педагогічної майстерності педагогів та потреби батьків. Цей проект є моделлю, яку можна доповнювати, проявляючи свою професійну творчість. Об’єднавшись, ми створимо єдиний україномовний простір, щоб наша мова задзвеніла тисячами маленьких струмочків, які зіллються в мелодійну, співучу, рідну українську мову.

Репрезентація досвіду: навчально-методичний посібник «Створення єдиного україномовного середовища між закладом дошкільної освіти та родинами». Автор Н.В Соха, О.В. Федорова. Мелітополь, ТОВ «Видавництво Мелітополь», 2018

Кiлькiсть переглядiв: 298

Коментарi