Дитина має очевидні музичні здібності, якщо:
• Впізнає мелодії.
• Почувши музику, охоче підспівує або поспішає танцювати під неї.
• Співаючи або граючи, вкладає у виконання почуття та емоції.
• Розуміє і може описати словами характер і настрій музики.
• Самостійно наспівує почуті мелодії. Швидко і легко повторює ритм і мелодію. Вигадує власні мелодії.
• Навчилася або вчиться грати на якомусь музичному інструменті. Має улюблені види музичної діяльності.
Дитина має артистичні здібності, якщо:
• З легкістю спілкується з іншими дітьми і дорослими. Охоче виступає перед аудиторією. Вміє добре викладати свої думки. Прагне викликати емоційні реакції в інших, коли із захопленням щось розповідає.
• Часто виражає свої почуття мімікою, жестами, рухами. Змінює тональність і вираження голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає. Легко копіює чиїсь пози, вираз обличчя тощо. Пластично й органічно рухається. Любить гарний одяг і розуміє значення вбрання для створення образу.
Дитина має літературне обдаровання, якщо:
• Любить, коли їй читають і розповідають оповідання, історії, казки, билини.
• Ставить багато запитань, добре запам'ятовує події та їх учасників.
• Здатна довго утримувати в пам'яті почуті образи і прагне використовувати їх у нових сюжетах. Любить фантазувати.
• Розповідаючи про щось, уміє дотримуватися сюжету, не втрачає основної думки.
• Зображає персонажів своїх фантазій емоційними, одухотвореними, олюдненими.
• Вибирає в своїх розповідях слова, які передають емоційний стан героїв.
• Використовує багатий словниковий запас.
Дитина має художні здібності, якщо:
• Не знаходячи слів, малює або ліпить, щоб виразити свої емоції.
• Найкраще сприймає саме візуальну інформацію.
• Помічає гарні предмети, любить їх розглядати, ходити на виставки (у музеї).
• Висловлює свою думку про побачене з позиції краси, з естетичних позицій. Охоче ліпить, малює, креслить, комбінує фарби і матеріали.
• Малюнки не однотипні, а різноманітні.
• Використовує різноманітні кольори (готові або/і сам змішує).
• Не боїться малювати олівцем і застосовувати різні техніки для передачі задуму.
Дитина має спортивні здібності, якщо:
• Дуже енергійна, увесь час хоче рухатися.
• Здається, що вона ніколи не втомлюється.
• Смілива, не боїться синців і шишок.
• Краще за багатьох однолітків розвинена фізично.
• Майже завжди прагне вигравати в спортивних іграх.
• Віддає перевагу навіть безцільній "метушні" перед спокійними розвагами.
• У неї є свій улюблений герой — спортсмен.
• Володіє широким діапазоном рухів (від повільного до швидкого, від плавного до різкого).
• Прекрасно утримує рівновагу.
• Демонструє високий рівень розвитку основних рухових навичок (ходьба, біг, лазіння, стрибки, уміння кидати і ловити предмети).
• Завдання батьків, педагогів, психологів — своєчасно підтримати розвиток індивідуальної своєрідності дитини.
• Подальший індивідуальний розвиток особистості дитини продовжується в початковій школі